الرئيسية
الوووووووووووو..اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم...شرفتنا بزيارتك ..ويارب ماتكونش اخر مرة ويارب توافق تسجل وتشارك معانا

الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  مكتبة الصورمكتبة الصور  بحـثبحـث  قائمة الاعضاءقائمة الاعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  المنتدي  الرئيسية  

شاطر | 

ازاي اكتب موضوع جديد؟ ازاي اشارك بمساهمة او رد؟ ازاي ارفع الصور علي المنتدي؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
dr_ahmed_akl
المدير العام
المدير العام

المهنة : البلد :
الهواية :
المزاج :
الالتزام بالقوانين :
95 / 10095 / 100

لتعديل بياناتك : لتعديل بياناتك من هنا
السيكو بيكو : 1249
تقييم الاعضاء للعضو : 3

مُساهمةموضوع: ازاي اكتب موضوع جديد؟ ازاي اشارك بمساهمة او رد؟ ازاي ارفع الصور علي المنتدي؟   الأحد مارس 22, 2009 5:07 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعا منتدي يعني مواضيع ومساهمات ومشاركات

عشان كده كان لازم اعمل الموضوع ده عشان اي حد مش عارف يستعمل المنتدي نسهلها عليه شوية ان شاء الله

ازاي اضيف موضوع جديد؟
اولا عشان تكتب موضوع جديد هتدخل علي القسم اللي انت عايز تكتب الموضوع فيه هتلاقي ايكونة اسمها موضوع جديد تضغط عليها

هتظهرلك نافذة الكتابة والارسال بالشكل ده

طبعا المستطيل العريض ده لكتابة عنوان الموضوع وبعدين تختار صورة معبرة عن المنتدي تظهر جنب عنوان المنتدي

بعد كده هتلاقي مربع كبير لكتابة الموضوع فيه فوقيه الادوات اللي هتستعملها للكتابة

ودلوقتي نيجي نشوف الادوات دي ووظيفة كل اداة فيهم ايه:

اولا عشان اي اداة من دول تشتغل لازم تظلل الكلام الاول اللي عايزها تشتغل عليه بتحريك الماوس عليه وانت ضاغط كليك شمال انا عارف ان الناس عارفة الكلام ده بس يمكن حد مش عارف حاجة خالص ..بتحصل سعات Very Happy

اول اداه هيا:

وظيفتها تتقيل او تخفيف الخط.

بعد كده

للكتابة بخط مايل.

لوضع خط تحت الكلام.

لوضع خط وسط الكلام.

لتصفيف الكلام علي اليسار.

لتصفيف الخط في النص.

لتصفيف الخط علي اليمين.

لتصفيف النص.

لعمل قائمة.

لعمل قائمة عددية منظمة.

لفصل الكلام بسطر.

لاقتباس كلام ووضعه في مربع ملون واضح.

لو عايز تحط كود جافا يظهر لاصحاب المواقع.

لوضع جدول.

لرفع صورة من جهازك علي موقع رفع ايميج شيك بعد ما ترفع الصورة هتلاقي اللينك في مستطيل اصفر اعمله كوبي.

لوضع صورة في مساهمتك عن طريق وضع لينك الصورة ولو كنت رافعها من جهازك هتحط اللينك اللي قولتلك اعمله كوبي من شوية واضغط نعم او اوكي .

لاضافة رابط.

لادماج ملف فلاشي.

لادماج مقطع فيديو من ال يو تيوب او الدايلي موشن.

للتحكم في حجم الخط.

للتحكم في لون الخط.

للتحكم في شكل الخط.

بعد كده هتلاقي ايكونة مكتوب عليها اخر

اهم حاجة هتلاقيها فيها اخفاء الرد لو عملتها الكلام هيظهر للاعضاء بس واخفاء لو عملتها الكلام هيبي مخفي الا لو ضغط علي مكان الكلام هيظهر واستعراض افقي عشان يخلي الكلام يتحرك بالعرض واستعراض عمردي يخلي الكلام يتحرك لفوق.

طبعا فيه مجموعة كبيرة من الصور ممكن تستعملها في الموضوع هتلاقيها علي اليمين بس اضغط علي الصورة هتضاف في الموضوع.

ازاي اضيف رد؟؟

عايز تضيف مساهمة او رد علي موضوع موجود اصلا.. نفس اللي قولناه بس هنا لما تفتح الموضوع اللي عجبك وعايز ترد عليه هتلاقي ايكونة اضف رد

هتتفتحلك نفس نافذة الكتابة اللي قولنا عليها من شوية اكتب مساهمتك واضغط علي معاينة لو عايز تشوفها هتظهر ازاي الاول او اضغط علي اضف رد علي طول

طبعا فيه حل تاني تحت الموضوع هتلاقي نافذة الارسال السريع ممكن تكتب فيها الموضوع وتبعته علي طول بس طبعا هتلاقي عدد اقل من الايكونات اللي بتظبط الكلام يعني بس هتكتب الموضوع وتختار اللون وشكل الكلام وممكن تضيف صورة او شكل من الاشكال الضاحكة بس.

.

فيه حاجة تانية نسيت اقولها
تحت الموضوع هتلاقي حاجة اسمها خيارات تقدر تتحكم عن طريقها في بعض الاشياء الاضافية.

ازاي اعدل او امسح موضوع او مشاركة من موضوعاتي؟

طبعا المنتدي بيتيح ليك انك تمسح او تعدل علي علي موضوع انت شاركت فيه

هتلاقي ايكونة اسمها تحرير اضغط عليها وعدل او امسح مشاركتك

كده نبقي قولنا كل حاجة ان شاء الله ولو حد لسه ليه اي استفسار انا موجود

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://drahmedakl.healthgoo.com

ازاي اكتب موضوع جديد؟ ازاي اشارك بمساهمة او رد؟ ازاي ارفع الصور علي المنتدي؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1